تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 

ششمی ها سلام!

در قرآن همیشه علائمی وجود دارد که برای دانش آموزان ایجاد سوال می کند. در اینجا به این علائم و کاربرد آن ها اشاره می کنیم. شما می توانید کاربرد و موارد استفاده این علائم را در انتهای قرآن کامل یا کتاب های دانش آموزان راهنمایی پیدا کنید. با تشکر

 

"م"، علامت وقف لازم
"م"، علامت وقف لازم است "م"، یعنى وقف در آن لازم بوده و وصل آن موجب خلل در معنى مى‏شود، مثل: "إنَّ اللَّه شَدِیدُ العِقابِ للفُقَرَاءِ المُهَاجِرِین".

"ط"، علامت وقف مطلق
"ط"، علامت وقف مطلق است، یعنى وقف بر آن کاملاً به جاست و آغاز کردن از ما بعد آن نیز خوب است (مترادف وقف تام)، مثل: "ذلِک فَضلُ اللَّهِ یُؤتِیه مَن یَشَاءُ واللَّهُ ذُوالفَضل العَظیِم".

"ج"، علامت وقف جایز
"ج"، علامت وقف جایز است، یعنى وقف و وصل آن هر دو جایز است. (مترادف وقف کافى)، مثل: "هُوَ مَولیکُم فَنِعْمَ المَولى وَ نِعْمَ النَّصِیر".

"ز"، علامت وقف مجوَّز
"ز"، علامت وقف مجوَّز است، یعنى وصل بهتر است، امّا وقف هم اشکالى ندارد. (مترادف وقف حسن)، مثل: "تَبَارَک الَّذِی بِیَدِهِ المُلکُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَى‏ءٍ قَدِیر".

"ص"، علامت وقف مُرَخَّص
"ص"، علامت وقف مرخص است، یعنى به خاطر اطاله کلام و کمبود نَفَس می توان وقف کرد. در این صورت اگر ما بعد آن جمله مفیدى بود، می توان از آن جا شروع به تلاوت کرد و گرنه باید اعاده نموده و از محل مناسب آغاز کرد، مثل: "قُلْ اِنَّمَا الْعِلْمُ عِنْدَ اللَّهِ وَ اِنَّمَا أَنَا نَذِیرٌ مُبینٌ".

"لا"، علامت وقف ممنوع
"لا"، علامت وقف ممنوع است؛ یعنى چنانچه وقف کند در معنى خلل ایجاد مى‏شود و نباید وقف کرد (مترادف وقف قبیح)، مثل: "وَ مَا جَعَلنَا أَصْحَابَ النَّارِ إلاَّ مَلاَئِکَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُم إِلاَّ فِتنَةً للَّذِینَ کَفَروُا...".

"قلى"، علامت "اَلوَقفُ أَوْلى"
"قلى"، علامت "الوقف اولى" مى‏باشد، یعنى وقف بهتر است، مثل: "قالوُا أَنُؤمِنُ کَمَا ءامَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُم هُمُ السُّفَهاء".

"صلى"، علامت "اَلوَصلُ أَوْلى"
"صلى" علامت "اَلْوَصْلُ أَولى" مى‏باشد؛ یعنى وصل بهتر است. مثل: "اُولئِکَ عَلى هُدىً مِنْ رَبِّهِمِ وَ اُولئِکَ هُمُ الْمُفلِحوُنَ".

علامت وقف معانقه
دو مجموعه سه نقطه‏اى علامت "وقف مُعَانقه" یا "وقف مُراقبه" است که بر روى دو کلمه نزدیک هم قرار مى‏گیرد و چنانچه قارى بر یکى از این دو کلمه وقف کند، بر کلمه دیگر نمى‏تواند وقف کند، مثل: "ذلِکَ الکِتابُ لاَ رَیبَ فِیهِ هُدىً لِلمُتَّقِینَ".


[ یکشنبه هفدهم دی 1391 ] [ 22:37 ] [ حسن قمری ]


  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : پنجشنبه 3 مرداد 1392׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc