تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 

نقد و بررسی کتاب ریاضی ششم - فصل دوم - عدد های اعشاری

در این فصل مفاهیم زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

نمایش اعشاری عددها

تبدیل کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری

حروف نویسی اعداد اعشاری

جدول ارزش مکانی

گسترده نویسی اعداد اعشاری و اعداد مخلوط

مقایسه اعداد اعشاری

نمایش اعداد اعشاری بر روی محور اعداد

جمع، تفریق و ضرب اعداد اعشاری

استفاده از ماشین حساب در ضرب و تقسیم اعداد اعشاری

تقسیم یک عدد بر عدد های طبیعی

تقسیم یک عدد به عدد های اعشاری

در ابتدای کار از دانش آموزان خواسته می شود تا طول یک سنجاق را با استفاده از خط کش محاسبه کنند. و آن را به صورت کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری نمایش دهند. که به نظر می رسد فعالیت جالب و مناسبی برای شروع درس باشد.

در فعالیت های بعدی دسته هایی از مربع ها داده شده و از دانش آموزان  خواسته شده تا نمایش اعشاری آن را بنویسند. در گذشته (کتاب اول راهنمایی) نیز چنین سوالاتی در کتاب بوده است. ولی دانش آموزان چندان علاقه ای به حل کردن آن ها نداشته اند.

در سوالی از دانش آموزان  خواسته شده است تا اعداد اعشاری را به صورت حروف بنویسند. با توجه به مشکلاتی که دانش آموزان در خواندن اعداد اعشاری دارند. نیاز بیشتری به این گونه سوالات احساس می شود.

در سوالات متعددی تبدیل عدد اعشاری به کسر، کسر به عدد مخلوط و ... از دانش آموزان خواسته شده.

کتاب برای مقایسه اعداد اعشاری از روش گسترده نویسی اعداد اعشاری استفاده کرده است که به نظر می رسد شیوه ای مفید برای آموزش این مبحث خواهد بود.

(شکل گسترده اعداد اعشاری 12/4=4+1/0+20/0 )

دانش آموزان در نمایش اعداد اعشاری (مخصوصا اعداد بین 0 تا 1 )  بر روی محور اعداد مشکلات زیادی دارند. به نظر می رسد کتاب باید تاکید بیشتری بر روی این موضوع داشته باشد.

تمرین 2 صفحه 25 (نقاط مشخص شده بر روی محور را بصورت کسر و عدد اعشاری نمایش دهید.) به نظر می رسد این سوال برای دانش آموزان سنگین و مشکل آفرین خواهد بود.

در سوالی از دانش آموزان خواسته شده است با استفاده از ماشین حساب حاصل ضرب عدد 10،100و 1000 در یک عدد اعشاری را بدست آورند و سپس الگو یابی کنند و همین عمل را با تقسیم انجام دهند. قطعا این سوالی جذاب برای دانش آموزان خواهد بود.

در صفحه 33 این سوال مطرح شده است: یک موتور آب در هر ساعت 14 لیتر گازوئیل مصرف می کند. اگر منبع این موتور 155 لیتر گازوئیل داشته باشد. این موتور چند ساعت می تواند کار کند؟ پس از آن چند لیتر گازوئیل باقی می ماند؟

مفهوم نسبت و تناسب در فصل 5 آورده شده است. آیا می توان این سوال را بدون استفاده از نسبت و تناسب برای دانش آموزان حل کرد؟

از نظر همکاران عزیز  این سوال ارتباطی با مفهوم نسبت و تناسب ندارد و به راحتی می توان با یک تقسیم ساده به سوال پاسخ داد.

در سوال 2 کار در کلاس صفحه 34 بدون ذکر دلیلی گفته شده : 10/2 = 1/2  در این گونه اعداد دانش آموزان چندان مشکلی پیدا نمی کنند. ولی اضافه کردن صفر برای اعدادی مانند 70/0 برای دانش آموزان ایجاد اشکال می کند.

در سوال 2 کار در کلاس صفحه 34 گفته شده تقسیم های  زیر را تا دو رقم اعشار در خارج قسمت انجام دهید. گاهی دیده می شود حتی با توضیح معلم دانش آموز منظور عبارت دو رقم اعشار را متوجه نمی شود. (این مفهوم در فصل چهارم بررسی شده است.)

برای شروع درس تقسیم یک عدد به عدد اعشاری فعالیتی مطح شده که مفهوم آن بسیار جالب است. در این فعالیت 3 محور مشابه زیر هم قرار گرفته است. با این تفاوت که محور اول واحد ها یکی، محور دوم واحد ها 10 تایی و محور سوم واحد ها 100 تایی است. ولی درک این موضوع که آیا می شود فاصله 0 تا 1 با فاصله 0 تا 10  و با فاصله 0 تا 100 برابر باشد؟ برای دانش آموزان  مشکل است.

در تقسیم اعداد اعشاری علاوه بر شیوه سابق از دانش آموزان خواسته شده با تبدیل عدد اعشاری به کسر حاصل را بدست آورند. که به نظر می رسد شیوه مناسب و خوبی برای یادگیری باشد.



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : سه شنبه 28 آذر 1391׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc