تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 




                                                              http://baranemehr.persiangig.com/Edame-matlab.gif



                                             

نقد و بررسی کتاب ریاضی ششم - فصل اول - کسر متعارفی

در این فصل مفاهیم زیر مورد بررسی قرار گرفته است:

مفهوم کسر و عدد مخلوط

نمایش کسر و عدد مخلوط بر روی محور

مقایسه کسرها و پیدا کردن کسر مساوی

ساده کردن کسر

جمع و تفریق با استفاده از محور اعداد و شکل

ضرب و تقسیم

مطالب و موضوعات ارائه شده در این فصل در حد درک و فهم دانش آموزان  عزیز می باشد. ولی به نظر می رسد ایراداتی در بعضی از قسمت های درس وجود داشته باشد که انتظار می رود با بررسی مجدد آنها در صورت لزوم اصلاح گردد.

صفحه 2

در اولین سوال فعالیت صفحه 2 از دانش آموزان  خواسته شده، تا یک دایره را به 21 قسمت مساوی تقسیم کنند، که به نظر می رسد کار ساده ای نباشد و این سوال به عنوان اولین فعالیت کتاب درسی باعث کاهش انگیزه در دانش آموزان  عزیز خواهد شد.

در رابطه با این نکته گویا عدد 12 بوده که به اشتباه 21 نوشته شده است. و برای حل آن دانش آموز باید از تقسیمات صفحه ساعت استفاده نماید.

صفحه 3

در صفحه 3 کتاب درسی  متن زیر آورده شده است:

کسرها و اعداد مخلوط دو نمایش مختلف از یک چیز هستند. نوشتن یک عدد به صورت عدد مخلوط باید تعداد واحد های کامل را تشخیص دهیم و کسری از واحد کامل را نیز تعیین کنید.  واحد کامل با توجه به موضوع مربوط متفاوت خواهند بود.

به نظر می رسد شیوه نگارش و درک این متن برای دانش آموز ششم ابتدایی کمی سنگین و دشوار است.

در سوالاتی از دانش آموز خواسته شده تا اشکالی مانند دسته هایی از مربع های 10 تایی را رسم کنند. پیشنهاد می گردد برای زیبایی بیشتر و افزایش دقت دانش آموزان  در کنار این دست سوالات یک صفحه شطرنجی نیز قرار گیرد.

صفحه 9

در تمرین صفحه 9 کسر بزرگتر از واحدی داده شده و گفته شده این عدد به شکل درستی نوشته نشده و از دانش آموز خواسته شده تا شکل درست آن را پیدا کند. که به نظر می رسد به وجود آوردن این دیدگاه در دانش آموز که کسر بزرگتر از واحد نادرست است در سال های بالاتر برای دانش آموز و معلم مشکل ساز گردد.

صفحه 10

در صفحه 10 کتاب درسی چنین سوالی آورده شده است:

علی آقا کشاورز است. او نصف زمین خود را گندم کاشت، نیم دیگر را سه قسمت کرده است. در یک قسمت جو، در یک قسمت یونجه کاشته است. قسمت سوم را هم نصف کرده است و در یک قسمت آن سبزیحات کاشته است. علی آقا چه کسری از زمین خود را سبزیجات کاشته است؟

اگر این سوال را به من به عنوان یک معلم ریاضی بدهید و از من بخواهید تا آن را با رسم شکل پاسخ دهم. قطعا من هم برای پاسخ به این سوال از یک مستطیل استفاده خواهم کرد. چرا در شیوه آموزشی ما مخصوصا در این فصل اشکال هندسی فقط در یک مستطیل خلاصه شده اند؟

چرا تمام اشکال مورد استفاده در این فصل که از دانش آموز خواسته شده تا قسمتی از آن را رنگ کند به صورت یک شکل پیوسته است؟

در ابتدا برای آموزش جمع و تفریق کسر ها از محور اعداد استفاده شده است. که کاملا صحیح است. ولی در ادامه  برای درک بهتر دانش آموزان  از شکل نیز استفاده شده است. در رابطه با تفریق، کتاب برای کم کردن دو عدد، بر روی عدد کم شده علامت ضربدر قرار داده است. به نظر می رسد آموزش این شیوه در درس اعداد صحیح (تفریق) برای دانش آموزان  مشکل ساز خواهد بود و دانش آموز آنجا نیز انتظار خواهد داشت که از این شیوه استفاده گردد.


دسته بندی : مباحث مقطع ابتدایی
  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : یکشنبه 6 مرداد 1392׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc