تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 

                                                                  

                                       



                                                                  http://baranemehr.persiangig.com/Edame-matlab.gif

نقد و بررسی کتاب ریاضی ششم - فصل پنجم - نسبت، تناسب و درصد

در این فصل موضوعات زیر بررسی گردیده است.

جدول تناسب

مقدار های تناسب

تسهیم به نسبت

درصد و تخفیف

ریاضیات مالی

در صفحه 83، سوالاتی مشابه سوال زیر مطرح شده است:

نسبت سهم علی به محسن 4 به 13 و نسبت سهم علی به احمد 6 به 17 است.  نسبت سهم کارگران از کل دستمزد را بهدست آورید؟

شیوه پیشنهادی کتاب برای تدریس این سوالات رسم شکل است. که به نظر نمی رسد بتوان با استفاده از شکل مفهوم این سوالات را برای دانش آموزان  تدریس کرد.

در صفحه 84 این سوال مطرح شده است:

نسبت پول فاطمه به حمید و سعید مثل 1، 2/1، 3/1 است. نسبت پول آنها را به عدد های طبیعی نشان دهید.

به نظر می رسد شیوه نگارش سوال کمی ایراد داشته باشد. بهتر است این گونه نوشته شود:

نسبت پول فاطمه،حمید و سعید 1، 2/1، 3/1 است...

و یا نسبت پول فاطمه به حمید و فاطمه به سعید 2/1، 3/1 است...

در صفحه 87 سوال زیر مطرح شده است:

در یک کارگاه شیرینی پزی برای تهیه نوعی کیک هر 3 کیلوگرم آرد را با 2 کیلوگرم شکر مخلوط می کند. اگر شیرینی پز بخواهد با45 کیلوگرم آرد کیک بپزد چند کیلوگرم شکر نیازدارد؟

معلمان عزیز بیشتر تمایل دارند در آزمون های ارزشیابی خود این گونه سوالات را مطرح کنند. اگر این سوال ابتدا با شکل حل شود و سپس روابط ریاضی آن مطرح گردد تمامی دانش آموزان  قادر به درک این سوال هستند. پیشنهاد می گردد دست کم راه حل یک نمونه از این سوالات البته با استفاده از شکل در کتاب آورده شود.

در صفحه 88 سوال زیر مطرح شده است:

هر ملکول گاز کربنیک از یک اتم کربن و 2 اتم اکسیژن تشکیل...

مشابه این سوال در کتاب اول راهنمایی سابق نیز مطرح بوده است. ولی ایرادی که اکثر معلمان عزیز به این سوال وارد می کردند این بوده است که خواندن کلماتی مانند: ملکول، گاز کربنیک، کلر و... برای دانش آموزان  سخت و دشوار است و همین باعث می گردد تا دانش آموزان  فکر کنند حل این سوال نیز مانند صورت مسئله سخت و دشوار خواهد بود بنابراین تمایلی به حل این گونه مسائل نشان نمی دهند.

در صفحه 92 چنین سوالی مطرح شده است:

اگر ضلع مربع 2 برابر شود، محیط چند برابر می شود؟ اگر ضلع مربع 5/ 3 برابر شود محیط آن چند برابر می شود؟ آیا در جدولهای تناسب اضلاع یک شکل، می توان ردیفی به نام محیط اضافه کرد؟ چرا؟

که به نظر می رسد باید گفته می شد: اضلاع یک شکل منتظم...

در سال های گذشته دانش آموزان  معمولا با سوالاتی که در آن درصد تخفیف  بیان می شده مشکل داشتند. امیدواریم با اضافه شدن بخش درصد و ریاضیات مالی به این کتاب این مشکل دانش آموزان نیز رفع گردد.



  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : یکشنبه 6 مرداد 1392׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc