تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 



http://baranemehr.persiangig.com/Edame-matlab.gif


نقد و بررسی کتاب ریاضی ششم -  فصل ششم -  آمار و احتمال

در این فصل موضوعات زیر عنوان گردیده است.

جمع آوری و نمایش داده ها

نمودارها (میله ای، خط شکسته و دایره ای)

مفهوم احتمال

احتمال تجربی و ریاضی

 1-      برای شروع این فصل فعالیت مناسب و خوبی مطرح گردید.

2-      در این بخش از دانش آموز خواسته شده است كه : در کتاب های درسی دیگر خود یا در روزنامه ها و مجلات جستجو کنید و نمودار های آماری را پیدا کنید. هر دانش آموز یک نمودار را به کلاس بیاورد و در مورد آن توضیح دهد و بگوید که چه چیزی از مشاهده این نمودار متوجه شده است؟

که تحقیقی بسیار جالب است. اگر بشود برای تمام فصول کتاب چنین تحقیقاتی آورده شود. بسیار مناسب است.

3-      پیشنهاد می گردد. برای این فصل استفاده از رایانه برای رسم نمودار های ساده آورده شود.

4-      به طور قطع یکی از بخش های خوب و کاربردی این کتاب بخش آمار آن است.

 مبحث احتمال

5-      برای شروع مبحث احتمال بهتر بود با یک بازی کودکانه که در آن از یک تاس و یا سکه استفاده می شود، آغاز می گردید.

6-      به نظر می رسد درک کلماتی مانند: پیشامد و  وقوع برای دانش آموزان  سخت و دشوار باشد و استفاده از آن در این کتاب مناسب نباشد.  

 7-      هشت سوال این فصل مربوط به وسیله ای به نام چرخنده است. که دانش آموز در ذهنش این گونه باید تصور کند. عقربه ای پس از چند بار چرخیدن در آخر بر روی کدام یک از رنگ های رو صفحه چرخنده خواهد ایستاد. احتمال وقوع کدام رنگ بیشتر خواهد بود؟  به نظر نمی رسد که دانش آموز با این وسیله که کاملا" برایش تخیلی خواهد بود قادر به ارتباط و درک آن گردد. به نظر شما همکار گرامی چه وسیله دیگری را می توان جایگزین آن کرد؟

می توان این وسیله ساده رو با مقوا هم در سر کلاس ساخت و روش کار رو به بچه ها توضیح داد.ولی باز هم به نظر من این وسیله قادر به انتقال مفهوم احتمال به دانش آموز ششم ابتدایی نیست.

8-      در صفحه 114 سوالاتی مشابه سوال زیر مطرح شده است:

در موارد زیر پیشامد هایی که احتمال مساوی دارند را مشخص کنید. احتمال اینکه وقتی تاس می اندازیم عدد زوج ویا فرد بیاید.

و یا  در یک مدرسه با 500 دانش آموز تعداد چپ دست ها بیشتر است ...

که به نظر می رسد درک این سوالات خارج از توان دانش آموزان  باشد.

9-      در سوال 1 صفحه 116

درون یک کیسه 5 مهره قرمز و 10 مهره آبی قرار دهید. بدون نگاه کردن یک مهره بیرون بیاورید و رنگ آن را یادداشت کنید مهره را دوباره داخل کیسه قرار دهید و 10 بار دیگر این کار را تکرار کنید و جدول را کامل کنید. )به جای مهره های رنگی می توانید از اشیا دیگر مثل نخود و لوبیا استفاده کنید(.

استفده از نخود و لوبیا در این سوال کاملا اشتباه است. هدف از قرار دادن توپ ها رنگی در یک کیسه این است که فرد کاملا اتفاقی این آزمایش را انجام دهد. و تا زمانی که توپ از کیسه خارج نشده است هیچ کس از رنگ آن اطلاعی ندارد.

10-   در صفحه 115 از دانش آموزان  خواسته شده احتمالات زیر را با هم مقایسه کنند.

تاس 1 یا 2 بیاید / تاس زوج بیاید

تاس 5 بیاید/ تاس 2 بیاید

تاس کمتر از 4 بیاید / تاس 4و 5 بیاید.

در سوال بالا دانش آموز باید با مفاهیم "یا" (اجتماع ) و " و " (اشتراک ) آشنایی داشته باشد. که به طور حتم این گونه نیست.

11-   قطعا" بخش احتمال باید باز نگری شود

نیاز به ادبیاتی ساده تر و روانتر

و مثال هایی مناسب تر

و حذف برخی از موضوعات


  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : شنبه 5 مرداد 1392׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc