تبلیغات
.
 

 

 

.


طرح درس ,کتاب ششم ،روش تدریس

 



           

http://baranemehr.persiangig.com/Edame-matlab.gif                                      


نقد و بررسی کتاب ریاضی ششم -  فصل هشتم - مختصات و عدد های صحیح

اولین نکته ای که به ذهن می رسد جایگاه نامناسب این فصل است. این فصل، بخش پایانی کتاب درسی می باشد. تجربه نشان داده معمولا در پایان سال تحصیلی به دلیل کمبود وقت معلمان عزیز فرصت کافی برای تدریس مناسب و کامل بخش پایانی کتاب های درسی را ندارند. و از طرف دیگر تکرار و تمرین این بخش نیز بسیار کمتر از مباحث اولیه کتاب درسی خواهد بود. با توجه به اهمیت ایندو مبحث در سال های بالاتر، پیشنهاد می شود این فصل از کتاب درسی در بین فصول ابتدایی کتاب قرار گیرد.

 در گذشته دانش آموز ابتدا با محور اعداد صحیح و سپس با محور های مختصاتی آشنا می شد. آن هم آموزش هر چها ر ناحیه مختصاتی که شاید علت ضعف دانش آموزان در این مبحث نیز حجم بالای آن (آموزش 4 ناحیه) می بود. ولی در این کتاب فقط به ناحیه اول مختصاتی پرداخته شده است که به نظر می رسد روش مناسبی است.

در این بخش، مبحث انتقال یک شکل در محور های مختصات بررسی شده است. نکته قابل توجه و مثبت این قسمت این می باشد که در گذشته دانش آموز در انتقال شکل در یک ناحیه مشکل چندانی نداشت ولی زمانی که قرار بود شکل از یک ناحیه به ناحیه دیگر انتقال پیدا کند. دانش آموز دچار مشکل می شد.که این نیز نکته مثبتی است که در این کتاب مد نظر قرار گرفته شده است.

در آخرین قسمت این بخش (محور های مختصات) به بررسی تقارن محوری و مرکزی پرداخته شده است.

 به نظر می رسد استفاده از تقارن محوری برای ورود و آموزش محور اعداد صحیح مناسب تر باشد.

در این کتاب برای آموزش مفهوم اعداد صحیح، مثال هایی از دما سنج، ساعت، سطح دریا و طبقه های ساختمان آورده شده است.

آوردن مثال های از دماسنج، سطح دریا و یا ساختمان برای دانش آموزان  ملموس و قابل درک است ولی در "کار در کلاس" صفحه 154 چنین سوالی مطرح گردیده است.

جمع و تفریق اعداد صحیح بررسی شده است. در این قسمت روشی جالب برای جمع و تفریق اعداد ارائه شده است.

نکته بسیار مهم و اساسی در این کتاب در جمع و تفریق اعداد صحیح عدم استفاده از شیوه های سابق کتاب درسی یعنی همان قرینه یابی، قرینه مجموع و.. است.

برای آموزش جمع و تفریق بیشتر از محور اعداد صحیح استفاده شده است که بسیار مناسب است.

نکته قابل توجه دیگر در جمع و تفریق عدم استفاده از پرانتز در عبارت ها است. که این خود مشکل بزرگی برای آموزش در سال ها گذشته بوده است.


  نویسنده : الهی بخش سپاهی ׀ تاریخ : شنبه 5 مرداد 1392׀ نظرات


 
CopyRight 2009 , margook.Mihanblog.Com , All Rights Reserved
Powered By Mihanblog | Template By : Kashkul.Com - P30Temp.Co.Cc